Rzeczami, których warto szukać to przede wszystkim części nadwozia, gdzie zazwyczaj znajdziemy oryginalne części dostarczane przez markowych producentów, są one lepszej jakości niż te niedrogie zamienniki, między innymi należałoby szukać na przykład zderzaków, listew ozdobnych, lamp, lusterek, błotników itp. Dopasowanie takiej części jest zwykle znacznie prostsze od dopasowania nowych, przy czym nie zawsze jest konieczne malowanie tych części
Opłacalne jest również kupować części do których nie ma zamienników, dzięki takiej inwestycji możemy zyskać na sprzedaży danej części. Najlepszym przykładem są tutaj elementy silnika a wręcz całych zespołów napędowych, podobnie jest też z wyposażeniem wnętrz. Jednak gdy chcemy dokonać już zakupu danej części powinniśmy zwrócić uwagę na to czy jest możliwość otrzymania paragonu lub faktury, jeśli takowej nie otrzymamy możemy potem sobie pogwizdać na gwarancję.
Części które warto kupić oraz ile można zaoszczędzić
Na początek podam przybliżone porównania cen ze szrotu oraz cen za nowe części. A więc najwięcej zaoszczędzić można na wyposażeniu wnętrz oraz układach napędowych. Zwykle zamienników do elementów wnętrza normalnie nie znajdziemy a cena oryginału jest olbrzymia w porównaniu cen ze szrota, za nowe części zapłacilibyśmy około 4 000 zł, kupując ze szrotu kwota wynosi około 150 zł a więc znaczna różnica jednak nie tak wielka jak przy częściach napędowych ale o tym zaraz, rozwijając temat elementów wnętrz zwróćmy uwagę na "angielskie" auta, wolelibyśmy raczej mieć regulację wysokości fotela kierowcy a nie pasażera prawda?
Przy uszkodzeniu skrzyni biegów bądź silnika nie należy się załamywać, wiadomo takie części potrafią nieźle opróżnić nasz portfel ale na szrotach łatwo jest znaleźć używane podzespoły prawie do każdego samochodu. Przykładowo nowa część w Peugeot 307 z 2004 roku kosztuje 18 000 zł, no tak widząc taką cenę uznamy, że w sumie busy nie są takie złe lub możemy wyruszyć w podróż po szrotach i znaleźć ten sam używany zamiennik nawet za 700 zł. Tutaj należy zwrócić uwagę aby kupowany przez nas element był pokryty gwarancją, jego stan techniczny można zweryfikować właściwie po jego montażu w samochodzie.
Koszty osprzętu elektrycznego są o tyle niższe, że opłaca się podjąć ryzyko nabycia używanego np. alternatora bądź rozrusznika rezygnując z nowego. Przed zakupem należy dokładnie sprawdzić czy element jest identyczny z tym wymontowanym w naszym samochodzie a przed jego montażem warto zweryfikować jego stan w warsztacie elektromechanicznym (koszt takiego badania to około 20 zł). Warto również szukać elementów karoseryjnych gdzie warto sprawdzić lakier na kupowany przez nas elemencie ma taki sam kod ja na aucie, obręczy kół tu przed montażem TRZEBA sprawdzić na wyważarce, reflektory pamiętając, że przednie reflektory z "anglików" nie mogą być użytkowane w Polsce, elementy dolotu jak na przykład kolektory element taki musi być identyczny jak w naszym samochodzie a jego mocowania muszą być całe.
Tego nie kupuj na szrocie!
Tych rzeczy nie warto kupować z najważniejszego dla nas aspektu czyli bezpieczeństwa! Poza tym przepisy zabraniają ponownego instalowania niektórych części, które pochodzą z demontażu innych samochodów między innymi są to:
- Poduszki powietrzne
- Klocki, szczęki oraz przewody hamulcowe
- Elementy instalacji LPG
- Katalizatory i tłumiki układu wydechowego
- Pasy bezpieczeństwa
- Przeguby układu napędowego i kierowniczego
Takie rozporządzenie zostało przedstawione 28 wrześni 2005 roku przez Ministra Infrastruktury. Dodatkowo odradza się montowanie innych części pomimo tego, że nie zostały wymienione w rozporządzeniu ze względu na niemożność oceny ich stanu i zużycia. A są to między innymi amortyzatory, paski i napinacze napędowe, tarcze i bębny hamulcowe. Nie powinniśmy również nabywać używanych sprężyn zawieszenia, łożysk bądź czujników elektrycznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz