poniedziałek, 25 lipca 2016

Jak właściwie działa napęd hybrydowy? cz1

Ostatnio często wspomina się o napędzie hybrydowym ale właściwe jak on działa?

Początkowo sam napęd na cztery koła był stosowany w pojazdach wojskowych, później zdecydowano się wprowadzić go do pojazdów rajdowych a teraz ostatecznie jest on ogólnie dostępny w samochodach osobowych.


Przy czym sam wynalazek napędu na wszystkie koła jest stary jak pierwsze samochody. Po co go w sumie wymyślono? Kiedy napęd przechodził by tylko na jedną oś to pozostałe koła będą stawiały opór oczywiście na asfalcie nie jest to tak odczuwalne przy dobrych warunkach to na śliskiej nawierzchni tracimy nad pojazdem pełną kontrolę.


Koła ślizgają się niesamowicie zwłaszcza gdy dodamy do tego przyśpieszanie i hamowanie dlatego też samochód z napędem 4x4 o wiele łatwiej radzi sobie z poruszaniem po trudniejszym terenie.

Przejdźmy jednak do głównego wątku, napęd z silnika przechodzi do kół poprzez skrzynie rozdzielczą, połączoną wałami napędowymi z obiema osiami, tylną i przednią. Przy zakrętach każde koło pokonuje inną odległość, dzięki przekładni nazwanej mechanizmem różnicowym (dyferencjałem), który umożliwia właśnie takie działanie.

Kiedy pojazd porusza się po nawierzchni o dobrej przyczepności, potrzebuje dodatkowego mechanizmu różnicowego, czyli w samochodach ze stałym napędem 4x4, między napędem tylnej i przedniej osi.

Jednak kiedy pojazd współpracuje z trzema mechanizmami, a chociaż jedno z kół całkowicie straci przyczepność i zacznie boksować to przekazywanie napędu spadnie do zera czyli po prostu staniemy w miejscu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz