Początkowo sam napęd na cztery koła był stosowany w pojazdach wojskowych, później zdecydowano się wprowadzić go do pojazdów rajdowych a teraz ostatecznie jest on ogólnie dostępny w samochodach osobowych.
Koła ślizgają się niesamowicie zwłaszcza gdy dodamy do tego przyśpieszanie i hamowanie dlatego też samochód z napędem 4x4 o wiele łatwiej radzi sobie z poruszaniem po trudniejszym terenie.
Przejdźmy jednak do głównego wątku, napęd z silnika przechodzi do kół poprzez skrzynie rozdzielczą, połączoną wałami napędowymi z obiema osiami, tylną i przednią. Przy zakrętach każde koło pokonuje inną odległość, dzięki przekładni nazwanej mechanizmem różnicowym (dyferencjałem), który umożliwia właśnie takie działanie.
Kiedy pojazd porusza się po nawierzchni o dobrej przyczepności, potrzebuje dodatkowego mechanizmu różnicowego, czyli w samochodach ze stałym napędem 4x4, między napędem tylnej i przedniej osi.
Jednak kiedy pojazd współpracuje z trzema mechanizmami, a chociaż jedno z kół całkowicie straci przyczepność i zacznie boksować to przekazywanie napędu spadnie do zera czyli po prostu staniemy w miejscu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz