Skrzynia manualna jest najczęstszym rozwiązaniem w samochodach osobowych, jednak wraz z nowymi premierami coraz częściej do wyboru są skrzynie automatyczne. W nowszych manualnych skrzyniach panuje prostota, koszty eksploatacyjne są o wiele niższe, ich mechanika jest bardzo prosta, podstawą są tutaj koła zębate, które są ze sobą na stałe połączone oraz synchronizatory ułatwiające poruszanie się między przełożeniami. W starszych modelach znajdowały się zębatki, które niestety utrudniały płynną jazdę. Minusami w skrzyniach manualnych to konieczność użycia sprzęgła co sprawia chwilową utratę mocy.
SKRZYNIA MANUALNA |
Przed kupnem powinniśmy zaobserwować jak samochód zachowuje się podczas ruszania z miejsca, jeśli podczas wykonywania tej czynności będziemy czuć drgania bądź szarpanie można podejrzewać, że coś jest nie tak czasami wystarczy tylko dolać oleju ale jednak zazwyczaj taka skrzynia wymaga wizyty w serwisie. Kolejną rzeczą wartą uwagi jest zachowanie skrzyni podczas zwykłej jazdy jeśli tutaj również będzie szarpać, obroty silnika będą się wahać bądź samochód będzie nierówno nabierać prędkości oznacza to nieuchronną wizytę w serwisie.
Najczęściej w automatycznej skrzyni zawodzi mechanika, oprogramowanie bądź wspomniany wcześniej zużyty olej. Udając się do serwisu warto sprawdzić jego opinie ponieważ nie profesjonalna naprawa będzie sprawiać ogromne problemy podczas dalszej eksploatacji samochodu a więc warto stosować się do zaleceni producentów. Istnieją również podtypy skrzyni automatycznych i warto wiedzieć cokolwiek o każdej z nich by podjąć zadowalającą decyzje podczas zakupu, oto one:
SKRZYNIA AUTOMATYCZNA |
Przekładnia zautomatyzowana, która nie jest zbytnio polecana. W sumie jest to manualna skrzynia biegów różniąca się tylko tym, że nie posiada ona trzeciego pedału po prostu jest tutaj zastosowane zautomatyzowane sprzęgło, zamiast niego zastosowano siłowniki połączone z elektroniką. Nie jest on polecany ponieważ posiada więcej wad niż zalet, głównymi problemami są tutaj wolna praca oraz szarpanie podczas szybkiej dynamicznej jazdy. Do tego mechanizm, który zastępuje sprzęgło jest bardzo awaryjny oraz okropnie szybko się zużywa, na domiar złego usterki są trudne do wykrycia a wiele serwisów proponuje wymianę takiej skrzyni na nową gdyż naprawa zepsutej zajmuje wiele czasu i jest po prostu droga. Takie skrzynie często są oferowane przez markę Fiat.
PRZEKŁADNIA ZAUTOMATYZOWANA |
Kolejna Skrzynia bezstopniowa jest krytykowana za swój specyficzny sposób pracy, bowiem trzyma ona silnik na najwyższych obrotach, które z kolei spadają przy osiągnięciu odpowiedniej prędkości, przez taką prace skrzyni słychać charakterystyczne buczenie, którego niezbyt pozytywnie się słucha. Przy usterce takiej skrzyni będzie bardzo trudnym zadaniem znaleźć serwis, który zajmuje się nimi profesjonalnie choć ich naprawa jest ładna i całkiem tania.
Skrzynia zbudowana jest z dwóch stożków między, którymi znajduje się pas transmisyjny, cała skrzynia symuluje zmian przełożeń, których właściwie nie ma i właśnie przez to jej praca rzadko przebiega dynamicznie i jest awaryjna do tego koszta jej naprawy są ogromne.
SKRZYNIA BEZSTOPNIOWA |
KLASYCZNY AUTOMAT |
PRZEKŁADNIA DWUSPRZĘGŁOWA |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz