czwartek, 14 kwietnia 2016

Jaką skrzynie biegów najlepiej wybrać?

Wybór wcale nie jest taki prosty, czy wybrać skrzynie manualną czy może automatyczną? Każda z nich ma swoje wady i zalety. Najistotniejsze cechy skrzyni manualnej to przede wszystkim jest tania w naprawie ma niską awaryjność, koszta eksploatacji są niskie, wręcz przeciwnie jest w kwestii skrzyni automatycznej za to jest ona znacznie wygodniejsza, oszczędzamy naszą lewą nogę oraz nie musimy się skupiać na biegach.


Skrzynia manualna jest najczęstszym rozwiązaniem w samochodach osobowych, jednak wraz z nowymi premierami coraz częściej do wyboru są skrzynie automatyczne. W nowszych manualnych skrzyniach panuje prostota, koszty eksploatacyjne są o wiele niższe, ich mechanika jest bardzo prosta, podstawą są tutaj koła zębate, które są ze sobą na stałe połączone oraz synchronizatory ułatwiające poruszanie się między przełożeniami. W starszych modelach znajdowały się zębatki, które niestety utrudniały płynną jazdę. Minusami w skrzyniach manualnych to konieczność użycia sprzęgła co sprawia chwilową utratę mocy.


SKRZYNIA MANUALNA
Skrzynia automatyczna mają jeden wielki plus, nie trzeba przykuwać uwagi na zmianę biegów, najłatwiej odczuwa się ten komfort podczas jazdy po mieście. Skrzynia automatyczna jest bardzo skomplikowana przez co koszta jej naprawy są wysokie, cała jej konstrukcja nie posiada sprzęgła a biegi zmieniają się tutaj automatycznie przez przyhamowanie elementów przekładni planetarnej. Skrzynia ta ma wielu zwolenników i przeciwników, tych drugich jest sporo ponieważ skrzynia automatyczna ma gorsze przyśpieszenie oraz koszta eksploatacyjne są wysokie. Jednak by cieszyć się bezawaryjną płynną jazdą przez długi okres czasu wystarczy takową skrzynie odpowiednio sprawdzić przed zakupem.

Przed kupnem powinniśmy zaobserwować jak samochód zachowuje się podczas ruszania z miejsca, jeśli podczas wykonywania tej czynności będziemy czuć drgania bądź szarpanie można podejrzewać, że coś jest nie tak czasami wystarczy tylko dolać oleju ale jednak zazwyczaj taka skrzynia wymaga wizyty w serwisie. Kolejną rzeczą wartą uwagi jest zachowanie skrzyni podczas zwykłej jazdy jeśli tutaj również będzie szarpać, obroty silnika będą się wahać bądź samochód będzie nierówno nabierać prędkości oznacza to nieuchronną wizytę w serwisie.

Najczęściej w automatycznej skrzyni zawodzi mechanika, oprogramowanie bądź wspomniany wcześniej zużyty olej. Udając się do serwisu warto sprawdzić jego opinie ponieważ nie profesjonalna naprawa będzie sprawiać ogromne problemy podczas dalszej eksploatacji samochodu a więc warto stosować się do zaleceni producentów. Istnieją również podtypy skrzyni automatycznych i warto wiedzieć cokolwiek o każdej z nich by podjąć zadowalającą decyzje podczas zakupu, oto one:


SKRZYNIA AUTOMATYCZNA

Przekładnia zautomatyzowana, która nie jest zbytnio polecana. W sumie jest to manualna skrzynia biegów różniąca się tylko tym, że nie posiada ona trzeciego pedału po prostu jest tutaj zastosowane zautomatyzowane sprzęgło, zamiast niego zastosowano siłowniki połączone z elektroniką. Nie jest on polecany ponieważ posiada więcej wad niż zalet, głównymi problemami są tutaj wolna praca oraz szarpanie podczas szybkiej dynamicznej jazdy. Do tego mechanizm, który zastępuje sprzęgło jest bardzo awaryjny oraz okropnie szybko się zużywa, na domiar złego usterki są trudne do wykrycia a wiele serwisów proponuje wymianę takiej skrzyni na nową gdyż naprawa zepsutej zajmuje wiele czasu i jest po prostu droga. Takie skrzynie często są oferowane przez markę Fiat.

PRZEKŁADNIA ZAUTOMATYZOWANA

Kolejna Skrzynia bezstopniowa jest krytykowana za swój specyficzny sposób pracy, bowiem trzyma ona silnik na najwyższych obrotach, które z kolei spadają przy osiągnięciu odpowiedniej prędkości, przez taką prace skrzyni słychać charakterystyczne buczenie, którego niezbyt pozytywnie się słucha. Przy usterce takiej skrzyni będzie bardzo trudnym zadaniem znaleźć serwis, który zajmuje się nimi profesjonalnie choć ich naprawa jest ładna i całkiem tania.

Skrzynia zbudowana jest z dwóch stożków między, którymi znajduje się pas transmisyjny, cała skrzynia symuluje zmian przełożeń, których właściwie nie ma i właśnie przez to jej praca rzadko przebiega dynamicznie i jest awaryjna do tego koszta jej naprawy są ogromne.

SKRZYNIA BEZSTOPNIOWA
Kontynuując o automatach to Klasyczny automat, czyli najstarsza konstrukcja automatycznej skrzyni, której sama budowa jest trwała dzięki czemu zyskujemy długą bezawaryjność. Najczęstszym problem sprawia hydraulika kierująca przepływem cieczy a koszta jej naprawy nie są niskie. Ogólnie budowa tej skrzyni jest bardzo skomplikowana, istnieją jednak prostsze ich modele, które z resztą są o wiele bardzie niezawodne, w takich skrzyniach znajduje się sprzęgło hydrokinetyczne. Nowsze skrzynie sprawiają większe problemy, powód jest prosty posiadają one masę elektroniki, często mają też więcej biegów i kłopotliwych elementów. Najczęscie takie egzemplarze znajdziemy w klasach Premium jak BMW, Mercedes czy Jaguar.

KLASYCZNY AUTOMAT
Najbardziej skomplikowanym modelem jest Przekładnia dwusprzęgłowa, znajdują się w niej dwie połączone ze sobą przekładnie zautomatyzowane, przez to, że jest ona najbardziej skomplikowana to również najbardziej zaawansowana i jak można się domyśleć najnowsza i najrzadziej oferowana aktualnie na rynku. Skrzynie przewiduje jaki bieg będzie za moment potrzebny, bieg przygotowywany jest na drugim sprzęgle dzięki czemu zmiana biegu jest niemal nieodczuwalna poza tym skrzynia również działa najszybciej z pozostałych. Dzięki zastosowaniu tej skrzyni zużycie paliwa jest znacznie mniejsze nawet w porównaniu do  skrzyni manualnej, co do napraw to konieczność ta nie pojawia się zbyt często ale gdy już się pojawi koszt takiej naprawy jest przeogromny.

PRZEKŁADNIA DWUSPRZĘGŁOWA
Podsumowując eksploatacja skrzyń automatycznych nie jest wcale taka problemowa, przed zakupem takiego auta należy rzetelnie go sprawdzić aby uniknąć ewentualnym problemom. Wiele z opinii na temat automaty jest wyolbrzymionych a sporo konstrukcji jest naprawdę godnych polecenia. Łatwo też zauważyć, że koszt utrzymania automatu jest nie raz znacznie droższy od manualnej skrzyni.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz